Wednesday, November 12, 2008

Harga minyak : Pro dan kontra

kereta buruk | ...Kerajaan Pak Lah cukup efisien menaikkan dengan tidak efisiennya menangani kesan-kesan dari kenaikan minyak itu terhadap ekonomi negara. Perlu ingat kesan berantai yang mana kenaikan harga barangan yang kononnya dikawal setiap musim perayaan dan ditambah lagi kesan kos operasi seperti contoh khusus untuk penternak ayam. Kesan berantai juga berlaku ke atas caj perkhidmatan dan dikenakan lagi caj tambahan termasuk tambang bas, teksi, upah itu upah ini dan sebagainya lagi.
Apakah kerajaan Pak Lah kerajaan Umno-Bn ini buka mata dan prihatin dengan kehidupan rakyat yang semakin menyempit.

Fakta yang pro nya tidak nampak dan mudah kita mengatakan kerajaan BN dan UMNO sedang merompak hak dan wang rakyat dengan cara mencagar dan mengambil subsidi yang sepatutnya dinikmati setiap rakyat warganegara Malaysia. Fakta yang kontra pula cukup jelas dan nyata kenaikan yang mendadak adalah keputusan yang tidak betul dan gila. Sebab itu juga persoalan kenapa Pak Lah tukar portfolio kemeterian dengan Najib tempohari. Tambah-tambah lagi Pak Lah pernah gagal dalam bidang ekonomi semasa pengajiannya di Universiti dulu. Pak Lah kurang clean dan kurang bijak membuat keputusan kenaikan minyak kerana keputusan mutlak adalah di tangan Mr PM.

Di kebelakangan hari ini penurunan yang dijangka dan dibayangkan mcm Pak Shahrir cakap telah menampakkan kerakusan dan ketamakan pemimipin kalangan UMNO dan BN sebenarnya. Kalau jujur dan amanah dalam menjaga kepentingan rakyat dan negara pasti BN dan UMNO tidak ditolak oleh rakyat seperti hingga ke hari ini. 51 tahun memerintah negara yang penuh aman ini tetapi sekarang ia agak terlalu jauh dari Singapura yang pernah menjadi sebahagian (UMNO lah yang menjual dan melepaskan kepada PAP sial)dan agak jauh dari Vietnam yang stabil dan progresif ekonominya.... selanjutnya.

0 comments:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP