Sunday, March 1, 2009

Keluarga 13 beranak hidup merempat dalam hutan


JERANTUT - Siang rimas dengan panas matahari, malam pula berpelukan menahan sejuk dalam pondok buruk yang menjadi rumah mereka di dalam hutan dekat Kampung Sepial Lama di sini sejak tiga bulan lalu.

Itulah derita kehidupan ibu tunggal, Rosni Abdullah, 41, yang tetap nekad menjaga 12 orang anaknya yang berusia antara dua hingga 15 tahun.

Selepas bercerai dengan bekas suaminya yang merupakan seorang penoreh getah, Rosni membawa keluarganya masuk ke dalam hutan setelah tidak mampu menyewa rumah.

Sudahlah tiada bekalan elektrik, untuk mendapatkan air Rosni terpaksa menggali sendiri perigi.

Pondok itu juga dibinanya sendiri daripada sisa kayu dan berdindingkan tikar getah buruk yang lusuh.

Kedudukan rumah itu yang terpencil menyebabkan Rosni terpaksa berjalan sejauh lapan kilometer ke jalan utama Kampung Sepial Lama untuk menaiki bas ke pekan Tembeling. Kini dia bekerja sebagai pencuci pinggan di sebuah gerai di pekan itu dengan gaji RM15 sehari.

"Semasa saya bekerja, anak-anak tinggal di pondok ini bersama adik-beradik. Mereka tak sekolah," ujarnya.

Ketika dia bekerja, anak perempuan sulungnya yang berusia 15 tahun menjaga keluarga. Mereka makan nasi berlaukkan ikan kering setiap hari.

Rosni mendakwa dia ada menerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Pahang sebanyak RM70 sebulan sejak beberapa bulan lalu tetapi jumlah itu tidak mencukupi untuk menampung hidup dia dan anak-anaknya.

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK

p/s : aku amat bersimpati sekali dengan keluarga ini, di era zaman pemerintahan kerajaan BN di pahang pun masih ada lagi keadaan keluarga yang sebegini.


0 comments:

Blog Archive

widgeo

Solat Time

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP