Sunday, January 11, 2009

Jangan Khianati Bahasa Melayu

Saya terbaca rencana menarik dalam akhbar Kompas, Indonesia Jumaat lalu yang mempertikai kebijakan Kementerian Pendidikan Malaysia mengajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.
Menurut Salomo Simanungkalit:

“Fisikawan-fisikawan terbaik kita saperti Achmad Baiquni, M. Barnawi, Tjia May On, Pantur Silaban, H.J. Wospakrik (dll)… dulu menyerap ‘berat jenis, gaya tarik-menarik, lintasan peluru, perpindahan panas’ dan sebagainya- yang sebahagian merupakan ciptaan komisi Istilah pada akhir 1940han - ketika memahami ilmu alam dimasa-masa pertama. Mereka toh tak canggung belajar dibawah bimbingan fisikawan sekelas pemenang Nobel.”

“Dalam mempelajari ilmu apa pun, sikap utama yang perlu adalah ‘ cari dahulu ilmu dan kebenarannya, maka semuanya akan ditambah kapadamu’……Kegenitan saperti yang dilakukan jiran kita hanya memiskinkan lombong bahasa setempat menampung segala gagasan cemerlang membongkar rahasia semesta.
…..Maka ’survival of the fittest’ bisa direkayasa dalam bahasa Indonesia sebagai ‘kesintasan penyesuai’.”

Tatkala menghadiri Majlis 100 tahun Mohammad Natsir saya tersua Profesor Shahrir Md Zain, seorang ahli matematik ulung sekaligus pejuang memartabatkan Bahasa Melayu. Beliau yakin Bahasa Melayu mampu menjadi bahasa pengantar matapelajaran sains dan matematik sekaligus mengukuhkan kedudukan bahasa kebangsaan bagi memangkin wacana ilmu.

Waduh, sudah setengah abad Merdeka, pemikiran terjajah kelompok penguasa menebal sekali disini. Namun kami yakin pengkhianatan sebegini ditolak majoriti rakyat. InsyaAllah, kebijakan tersebut akan dirombak nantinya.

Sumber - AnwarIbrahimBlog

0 comments:

Blog Archive

widgeo

Solat Time

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP